Jumaat, 30 Januari 2009

Teringat lagi.....salah kiblat dalam masjid

Tahun 2004, pernah saya buat kerja gila. Membonceng motorsikal EX5 bersama kawan ke karak dari UM untuk makan durian. Kemudian balik semula selepas makan...

Sampai di karak, selepas makan durian, kami rehat sebentar.

Asri (bukan nama sebenar) : Ustat, rehat kojap la. Eden ponat la pulak.

Saye : Kita pi solat dulu la kek masjid. Dah asar dah ni. Masjid kek mano? Eden tak tau.

Asri : Kek sano nun. Jom kite pegi.

Sampai di masjid......................

Asri : Ekau pegi dulu la ustat. Den jage motor kau ni kejap.

Saye : Kite pegi skali la sonang. Motor tu kunci je la. Tak hilang la

Asri : Takpo-takpo kau pegi dulu. Den tunggu. Motor kau ni baru lagi. Hilang tak balik kito kang.

15 minit kemudian..................................

Saye : Eden sudah dah. copek la kau pulak solat. Pukul berapo dah ni.

Asri : ok. Ekau tunggu sini ustat. Jangan tinggal den pulak. Den solat tak lamo macam kau. Kejap je

Saye : haaa copek la. Den nak balik tido ni. Lotih naik moto.

20 minit berlalu...............................

Saye : Ape ke halnye lamo bonar asri ni. Selalu ajak solat liat bonar. Solat tak sampai limo minit solosai dah. Ni 20 minit dah. Dah taubat apo budok ni?

Tak lama lepas tu ternampak asri keluar dari masjid. Tersengih-sengih nampaknye dari jauh. Yang baru keluar dari masjid nampak macam menjeling-jeling pade Asri.

Saye : Ekau buek apo lamo sangat tu. Wirid pajang sangat ke. Hari nak golap dah ni.

Asri : Jom balik copat ustat. Den malu dah ni. Orang pandang-pandang den ni!

Saye : Ekau buek apo bonarnye dalam masjid tu lamo sangat. Borak-borak ke?

Asri : Sebenarnye ustat.....Ekau Jangan golak pulak den kabor ni....

Saye : Ape halnye?

Asri : Sobonarnye den salah kiblat dalam masjid tadi ha..Time den solat takde orang dalam masjid..Dah duo rakaat solat ha baru sodar....Den ingat org sini takde keje nengok-nengok, pandang-pandang orang solat.....

Saye : (terkesima dan kemudian gelak tak ingat dunia samapi orang keliling tengok)

Asri : Dah la tu ustat den malu ni. Jom la balik. Orang nengok nun! Copek laaa!!!!

Sepanjang hidup saya, itu kali pertama dengar orang salah kiblat dalam masjid. Kawan sebilik pula...Tak tahu la apa dalam kepala sampai dalam masjid pun salah kiblat.

2 ulasan:

sueLoveArt berkata...

hai..takkan la pergi karak semata mata sebab makan durian je...ish ish

setia betul kawan ustazPoji ni ye, sampai motor pun dia sanggup tunggukan...uhu

fauzi berkata...

sebab tu saye ditulis "kerja gila"...kalau die ikut, tak la malu sebab salah kiblat...

salah kiblat dalam masjid, memalukan betul

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...