Rabu, 12 September 2018

Unit amanah Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Ok ada satu lagi Unit Amanah yang macam kurang popular tapi pulangan yang diberikan agak baik jugalah kalau nak banding dengan  ASB dan Tabung Haji.

Amanah Hartanah Bumiputera ni kita boleh beli unit di Maybank dan Ambank. Tak ada agen yang boleh uruskan ye. Kita sendiri yang kena uruskan. Boleh jiga buat potongan/pengeluaran dari kwsp untuk beli unit amanah ni.

Transaksi secara online pun tiade. Maka kenalah ke kaunter maybank untuk uruskan. Jangan lupa bawa ic untuk urusan pendaftaran. Kalau kita ada akaun maybank lagi mudah. Tak perlu bawa duit tunai pun. Staf bank akan uruskan untuk tolak terus dari akaun bank.
Untuk permulaan rasanya rm500 (500 unit).

Tapi.

Dividen akan dikira dan diberikan 2 kali setahun. Maksudnya sekali dalam masa enam bulan. Dividen tu pula tak terus topup unit (modal) kita tu. Dividen akan dikreditkan terus ke dalam akaun maybank kita.

Itulah yang lecehnya sikit. Tidak ada agen & urusan kena manual ke kaunter. Takde online. Jadi kalau nak tambah unit, kena pergi berurusan di kaunter juge nampaknya.

Berapa dividen?

Setakat ini konsisten sekitar 5-6 % setahun. Maksudnya sekitar 3% untuk 6 bulan. Jadi untuk setengah tahun kedua kita boleh dapat lebih sikit kalau kita tambah unit.
Tabung haji pun sekarang beri dalam 6% hibah. Asb pun tak jauh beza juga.

Jadi unit amanah AHB ni sesuai juga sebab risikonya taklah tinggi.

Paling penting AHB disahkan patuh syariah dan tersenarai dalam unit amanah patuh syariah oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Kalau rajin boleh la pergi semak.

Harapnye di masa akan datang AHB boleh usahakan untuk sistem tambah unit secara online. Sekarang ni zaman dah canggih. Asb dah boleh online. Tabung haji kalau nak tambah/keluar duit pun boleh online. Orang sekarang ramai dah celik it. Lagipun urusan online ni menjimatkan masa dan duit juga.

* Menabung / menyimpan ni kena sabar dan disiplin ye 😁

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...